Veneiden, laivojen ja luksusjahtien äänieristys
Monen veneen omistajan unelma liukumisesta vedenpintaa pitkin rentoutuneena ja melkein äänettömästi särkyy aivan liian usein kannen alla äänekkäästi jyrisevään todellisuuteen. Laivan konehuoneesta kuuluva moottorin jyskytys häiritsee usein matkustajien viihtymistä. Moottoriveneeseen jälkikäteen tehty äänieristys vähentää melua ja tuo veneellä liikkumiseen enemmän iloa.
Hiljaisemmin ja rentoutuneemmin veden päällä: Tehokkaiden äänieristemattojen ja ääntä absorboivien levyjen, eli ääniabsorbenttien, käytöllä voidaan moottoriveneen melua vaimentaa ja moottorin äänitasoa vähentää.
Mistä laivassa vallitseva melu tulee?
Laivojen ja moottoriveneiden valtavat moottorit ja generaattorit aiheuttavat usein paljon melua jo pienillä kierroksilla. Se havaitaan keski- ja korkeataajuisella alueella suoraan ilmaäänenä. Laivan moottorit tuottavat sen lisäksi tavallisesti voimakasta tärinää, joka äänieristyksen ollessa riittämätöntä siirtyy laivan runkoon. Nämä värähtelyt – runkoääniksi nimitetyt – vaeltavat laivan rungon läpi, siirtyvät sitten toisessa paikkaa ilmaäänenä jälleen ympäristöön ja kuullaan meluna. Moottoritilan parempi eristys on siksi laivoissa ja veneissä välttämätöntä. Tämä ei koske vain yksityisiä moottoriveneitä, vaan myös merellä ja jokia pitkin liikkuvia matkustaja-aluksia, tutkimusaluksia, rahtilaivoja ja säiliöaluksia.
Tila- ja painosyistä moottoriveneissä ja laivoissa säästetään usein akustisesta eristyksestä, vaikka se onkin niin tärkeä moottoritilan äänenvaimennuksen ja matkustusmukavuuden kannalta.
Nykyaikaisissa moottoriveneissä käytetään lisäksi useimmiten lasikuituvahvisteisesta muovista, teräksestä, alumiinista ja puusta koostuvaa materiaaliyhdistelmää. Joissakin harvoissa tapauksissa myös ferrosementtiä. Kaiken kaikkiaan siis kovien materiaalien ja voimakkaasti ääntä heijastavien pintojen kerääntymä, joka edistää äänen muodostumista ja sen leviämistä. Tämän välttämiseksi ääntä vaimentavien absorbenttien käyttö on järkevää.
Vahvat moottorit laivan konehuoneessa aiheuttavat jo pienillä kierroksilla voimakasta tärinää ja melua. Konehuoneeseen asennettu äänieristys eristää ääntä ja tekee käynnistä hiljaisempaa.
Miten melunvaimennus onnistuu laivassa ja veneessä?
Jotta veneeseen saadaan tehokas ja kattava äänieristys ja mahdollisimman alhainen äänitaso, on melua tarkasteltava kokonaisuutena. Tämä tarkoittaa, että sekä runkoäänen eristys että myös ilmaäänen vaimennus on otettava huomioon.
Äänieristys: Raskassarjalaiset konehuoneen melua vastaan
Runkoäänen siirtymisen pysäyttämiseksi on laivan tai moottoriveneen ”värähtelevien” osien materiaalia vahvistettava. Tämä tarkoittaa, että esimerkiksi moottoria ympäröivä alue, suojaseinät, konehuoneen seinät ja konehuoneen katto peitetään mahdollisimman kattavasti ja aukottomasti eristävällä materiaalilla.
Konehuoneen äänieristyksessä ovat omiaan nimenomaan suuren materiaalitiheyden sekä suuren neliömetri- ja ominaispainon omaavat äänieristematot. Tällaisia ovat esimerkiksi akustiikkarouhepuristelevymme ja kalvopintaiset absorbenttimme. Nämä absorbentit ovat suuren massansa ansiosta ihanteelliset matalien taajuuksien – kuten moottorimelun – eristyksessä. Ne vähentävät runkoääntä ja tärinää.
Lisäksi nämä levyt voidaan valita myös kätevällä liimapinnalla varustettuina. Tällöin asennus käy helposti myös vaikeisiin paikkoihin laivassa. Kaikkia aixFOAM-ääniabsorbentteja voidaan käsitellä tavallisilla työkaluilla ja leikata siten oikeaan muotoon. Esimerkiksi mattoveitsi tai vannesaha käy tähän hyvin. Tästä on paljon apua ennen kaikkea kulmikkaissa ja ahtaissa konehuoneissa, joissa on lukuisia putkia ja johtoja.
Kalvoabsorbentissa on lisäksi erikoisfoliota oleva pintalaminointi. Tämä kalvo suojaa ääntä absorboivaa ydintä öljyltä, lialta ja roiskevedeltä. Se vaikuttaa positiivisesti äänieristykseen matalataajuisella alueella.
Kalvopintainen SILVER Silence-absorbentti on yksi suosituimmista tuotteista laivan- ja veneenrakennuksessa. Sen alumiinikalvopinta tukee matalien taajuuksien ääniabsorptiota ja saa levyn kestämään hyvin roiskuvia nesteitä, öljyä ja likaa.
Koska laivan ja veneiden moottorista syntyvä tärinä on erittäin voimakasta, suosittelemme mainittujen rouhepuristelevyjen yhdistämistä akustiikkaraskasmattoa oleviin tärinänestomattoihimme. Ohut ja erittäin joustava raskasmatto lisää ohutseinäisten rakenneosien tukevuutta. Se soveltuu optimaalisesti tärinä-äänien vaimennukseen ja materiaalivärähtelyjen minimointiin laivassa.
Teknisen akustiikan alueella kaikki aixFOAM-akustiikkalevymme voidaan valinnaisesti varustaa akustiikkaraskasmattoa olevalla laminoinnilla. Valitse vain sitä varten tuotesivulta kyseinen vaihtoehto. Näin saat erittäin tehokkaat kerroselementit tärinä-äänien estämiseen ja äänieristykseen laivoissa ja moottoriveneissä.
Äänen absorptio: Avosoluiset akustiikkaelementit ilmaääntä vastaan
Korkeataajuisen äänen (ilmaääni), joka ei välity laivan runkoa pitkin, vaimennukseen suosittelemme akustiikkavaahtomuovisia äänieristemattojamme. Sellaisia ovat esimerkiksi sileäpintaiset ääniabsorbenttimme tai tekniseen eristykseen käytettävä nuppumaisesti profiloitu vaahtomuovi. Avosoluinen materiaali päästää äänen tunkeutumaan syvälle levyyn, jolloin ääni muuttuu lämpöenergiaksi (ei havaittavissa) ja imeytyy absorbentin sisään. Melutason laskemiseksi veneessä absorbentit voidaan kiinnittää esimerkiksi moottoritilan suojaseiniin.
Suunnitelmasta vesillelaskuun: Äänieristys laivan- ja veneenrakennuksessa
Ensimmäisestä luonnoksesta veneen tai aluksen vesillelaskuun kuluu usein monia vuosia harkintaan ja suunnitteluun. Muodoltaan kauniiden rakenteiden ei loppujen lopuksi tule olla vain nopeita ja vesikelpoisia, vaan myös tarjota miehistölle ja matkustajille laadukkaan oleskelupaikan. Siksi aixFOAM-tiimimme on laivanrakentajien tukena oikeiden äänenvaimennusratkaisujen löytämisessä. Laivasuunnittelijoiden ja telakoiden pätevänä kumppanina olemme mielellään apunasi jo suunnitteluvaiheessa. Tuomme mukanamme moottoritilan äänenvaimennuksesta hankkimamme monivuotisen kokemuksen.
Laivanrakennuksen äänieristys aixFOAM-tuotteiden kanssa: Asiakkaisiimme kuuluu telakoita, joiden vaatimustaso on korkealla, yhtä lailla kuin myös laivanomistajia, jotka haluavat parantaa jälkikäteen äänenvaimennusta.
Miksi aixFOAM-äänenvaimennus on paras valinta moottoriveneiden äänieristykseen?
Yli 60 vuoden kokemuksen ja tuotteidemme jatkuvan, asiakaslähtöisen optimoinnin ansiosta olemme onnistuneet kehittämään joustavia ja kestäviä äänenvaimennuselementtejä, joilla on hyvät absorptioarvot.
Nykyaikaisena valmistajayrityksenä pystymme tarjoamaan sinulle vakiomallisten levymäisten absorbenttien lisäksi myös erilaisia yksilöllisiä muotoja, jotka sopivat tarkasti moottoriveneeseesi. Kerro vain toiveistasi teknikoillemme.
aixFOAM-ääniabsorbentit vähentävät melua ja runkoääntä ja ovat saatavissa eri palosuojaluokissa ja materiaalipaksuuksina. Valitse suosikkisi useammasta pintaprofiilista. Erilaiset pintalaminoinnit tekevät aixFOAM-äänieristematoista nesteitä ja likaa kestäviä. Kätevä liimapinta helpottaa asennusta laivassa oleviin vaikeisiin paikkoihin. Absorbenttejamme voidaan helposti työstää ja leikata tarkasti esimerkiksi ahtaisiin konetiloihin sopiviksi.
Valmistus
vakiomallina tai
yksilöllisesti
Pinnat
profiilien
valikoima
Asennus
useita
vaihtoehtoja
Suojaa
lialta ja
nesteiltä
Nyt kun olet harkitsemassa asiaa: Hae sopiva äänenvaimennus veneeseesi!
Valitse nyt laivan- ja veneenrakennuksen aixFOAM-tuotteistamme sopiva äänenvaimennus tai käytä hyväksesi maksutonta neuvontaamme. Akustiikka-alan suunnittelijamme tukevat sinua projekteissasi ja auttavat sinua löytämään parhaan ratkaisun moottoriveneesi vaatimuksiin.
Ammattimaiset aixFOAM-suunnittelijat ovat käytettävissäsi. Soita tai lähetä meille sähköpostia.
Ilmainen neuvonta
Täältä löydät sopivat tuotteet laivanrakennuksen ja moottoriveneiden rakennuksen äänieristykseen.
Tuotteet