Haku
aixFOAM-äänieristys autossa äänenvaimentimien kanssa

Äänenvaimennus autossa absorboivia levyjä käyttämällä

Se jyrisee, se rämisee ja siitä kuuluu kova ääni. Hyötyajoneuvojen ja maatalouskoneiden kuljettajat, mutta myös tavalliset autonkuljettajat, jotka viettävät paljon aikaa moottoriteillä ja pitkillä matkoilla, tuntevat tämän ongelman: ajoneuvossa vallitsee riittämättömästä ääneneristyksestä johtuva jatkuva melu.

Ääneneristys tuo enemmän turvallisuutta ja mukavuutta autoon

Puutteellinen äänieristys ja siihen liittyvä melu autossa ovat ensisijassa tietenkin hermoille käyviä. Mutta epämiellyttävä melu ei vaikuta vain mukavuuteen, vaan siitä voi ajon aikana olla negatiivisia seurauksia turvallisuuteen. Jatkuva äänivirta heikentää kuljettajan keskittymiskykyä ja suoriutumista liikenteessä. Siten se voi ennen kaikkea pitkillä matkoilla johtaa tarkkaavaisuuden herpaantumiseen. Lakkaamattomasta melusta voi olla epämiellyttäviä seurauksia myös muille autossa oleville. Lääkärien mukaan jatkuva yli 85 desibelin äänitaso voi johtaa kuulon pysyviin vaurioihin. Varsinkin vanhat ajoneuvot, hyötyajoneuvot, maatalouskoneet ja oldtimer-autot kaipaisivat usein riittävää äänieristystä.

Mistä melu syntyy autossa?

Ympäristönmelu, moottorin murina, renkaiden vierintääänet. Ajon aikana autoon kulkeutuu vaikka minkälaisia ympäristöääniä. Kuitenkin usein rasittavan melun syy löytyy jo ajoneuvon omasta rakenteesta. Laajalle levinnyt ongelma koneenrakennuksessa sekä autojen ja veneiden valmistuksessa on suurien peltirakenteiden tärinästä tuleva ääni. Erityisesti autojen valmistuksessa syntyy suuri peltipinta-ala, kuten esimerkiksi auton pohjarakenne, ovet ja katto. Näillä osilla on etenkin suurilla nopeuksilla tai suurissa, voimakkaita värähtelyjä tuottavissa moottoreissa taipumus tärinään. Värähtely ja tärinä ovat epämiellyttävältä kuulostavaa runkoääntä. Suuret autotehtaat investoivat siksi paljon uusien teknologioiden kehitykseen, kuten äänenvaimennusjärjestelmiin.

Mutta myös kohdennetusti jälkikäteen tehdyt ääntä eristävät ja vaimentavat toimenpiteet voivat tehdä autosta hiljaisemman. Värähtelyjen eliminoimiseksi on peltirakennetta vahvistettava. Koska lisätukien kiinnitys rakenneosiin ei useimmiten ole mahdollista, jäljelle jää vain materiaalin vahvistaminen. Tässä voidaan käyttää akustiikkaelementtejä kohdennettuna äänieristeenä tai äänenvaimennuksena.

Akustiikkaraskasmatto vahvisteena

Materiaalin vahvistamiseen käytetään useimmiten akustiikkaraskasmattoa, joka liimataan suoraan peltiin kiinni. Akustiikkaraskasmatoissa ja tärinää estävissä matoissa on keskimääräistä suurempi oma- ja neliömassa, minkä ansiosta niillä on erinomaiset eristys- ja vaimennusominaisuudet.

Vaimennusaste on määritetty standardissa DIN EN ISO 6721-3 ja kuvataan häviökertoimella tan d. Mitä suurempi tämä kerroin on, sitä pienempi on materiaalin vaimentumisaika. Mitä lyhyempi vaimentumisaika on, sitä vähäisempi on äänen siirto ympäristöön. Esimerkiksi teräspellin häviökerroin on 0,0015. Sitä vastoin aixFOAM-akustiikkaraskasmaton häviökerroin on 0,080. Tästä seuraa, että raskasmaton vaimentumisaika yhdessä pellin kanssa on noin 50-kertaisesti vähäisempi kuin pelkän teräspellin, jossa ei ole raskasmattoa vaimentamassa.

Ääneneristys ajoneuvoissa

Ajoneuvojen pohjalevyn ääneneristykseen käytetään usein akustiikkaraskasmaton ja akustiikkarouhepuristeen yhdistelmää. Tällä yhdistelmällä saadaan sekä runkoääni että myös ilmaääni hyvin vaimennettua ja melu eristettyä. Erityisen hyväksi on käytännössä osoittautunut aixFOAM HEAVY Duty Tec -rouhepuriste yhdessä tärinää estävän FLEXO-akustiikkaraskasmaton kanssa.

Akustinen vaahto äänieristykseen teknisissä sovelluksissa
Rouhepuristelevy äänieristykseen

Sileät rouhepuriste-absorptiolevyt

Löydä ääntä absorboivista HEAVY Duty Tec-levyistä tehokas ääneneristys teknisiin käyttöalueisiin, kuten esimerkiksi koneiden suojaverhouksiin tai moottorien ja moottoritilojen eristykseen.
Tuotteeseen

Rouhepuristeen hyviä puolia on sen helppo käsiteltävyys ja mukautuvuus. Nämä ominaisuudet tekevät siitä melkein täydellisen lattiamattojen alustana, koska pohjalevy on tasapainosyistä jaettu useimmiten useampaan osaan. Siten rouhepuristeen avulla voidaan monikerrosmenetelmällä luoda tasainen alusta matolle. Kuitenkin on huomioitava, ettei materiaalin käyttö saa kaikkiaan olla liian suurta, koska moderneissa muotopuristetuissa mattoaltaissa muotoa ei voi muuttaa. Vanhemmissa autoissa matto on yleensä moniosainen siten, että käsittelyssä on enemmän pelivaraa.

Ääneneristys moottori- ja vaihteistotilassa

Moottori- ja vaihteistotilan ääneneristys on erityisesti raskaissa hyötyajoneuvoissa tai maatalouskoneissa mielenkiintoista. Näiden ajoneuvojen suuret moottorit saavat aikaan todella voimakkaita värähtelyjä, jotka panevat peltirakenteet tärisemään ja aiheuttavat kovaa tärisevää ääntä. Mutta myös vanhemmissa henkilöautoissa ja oldtimer-malleissa voi jälkikäteen tehtävä ääneneristys olla kannattava ratkaisu.

Äänen torjuntaan ja vaimennukseen moottori- ja vaihteistotilassa on suositeltavaa käyttää metallipinnalla laminoitua rouhepuristetta. Se kestää hyvin mahdollisesti roiskuvia nesteitä. Tämä päällyste on ohutta, ääntä läpäisevää kalvoa, joka suojaa samalla absorbenttia öljyltä ja jäähdytysvedeltä.

Moottoritilaan tehtävään kiinnitykseen soveltuvat erityisesti aixFOAMin äänieristelevyt, joissa on kalvopinta. Nämä absorboivat levyt voidaan liittää yhteen aukottomasti. Syntyvien liitoskohtien päälle voidaan liimata alumiiniteippiä, jolloin saadaan suojattua myös suurempia alueita.

Palosuojaus auton ääneneristyksessä

Moottorin alueella on suositeltavaa kiinnittää äänieristemattoja ainoastaan konepeltiin! Äänieristelevyjä ei tulisi käyttää lainkaan pakoputken tai pakosarjan alueella. Konepeltiin kiinnitetyt äänieriste-elementit riittävät tavallisesti. Kaikki aixFOAM-tuotteet, jotka on tarkoitettu käytettäväksi teknisessä akustiikassa, vastaavat ajoneuvojen valmistuksessa yleisesti käytössä olevaa paloluokkaa FMVSS302. Tarpeettomien vaaranlähteiden välttämiseksi moottoriin on kuitenkin jätettävä riittävä välimatka.

Ajoneuvojen akustiset elementit - moottorin ja ajomelun vähentäminen
Ääneneristys ajoneuvojen valmistuksessa

Tutustu ajoneuvoissa käytettäviksi sopiviin akustiikkaelementteihimme

Täältä löydät autoihin, oldtimer-malleihin sekä raskaisiin maa- ja metsätalouskoneisiin jälkikäteen tehtävän ääneneristyksen. aixFOAM-ääniabsorbentit vähentävät moottori- ja ajoääniä sekä materiaalien värähtelyjä.
Löydä ääneneristys

Ääneneristys ajoneuvoosi

Me aixFOAM-yhtiössä olemme mielellään tukenasi, kun haluat jälkikäteen tehdä ääneneristyksen autoosi. Verkkokaupastamme löydät sopivat akustiikkavaahtomuovit ja muut tarvikkeet saadaksesi enemmän rauhaa ja turvallisuutta ajamiseen. Asiantuntijamme neuvovat sinua maksutta palvelunumerossamme.

Tietoruutu

Riittämätön ääneneristys voi aiheuttaa värähtelyjä ajoneuvon suurissa peltipinnoissa, kuten katossa ja ovissa. Niissä syntyy epämiellyttävää tärinästä johtuvaa ääntä. Jälkikäteen tehtävillä, ääntä eristävillä ja vaimentavilla toimenpiteillä saadaan häiritsevää melua vähennettyä.

Ääneneristys moottoritilassa ja ajoneuvossa

Voimakasta tärinää syntyy ennen kaikkea raskaissa koneissa. Tällaisia ovat esimerkiksi hyötyajoneuvot ja maatalouskoneet. Mutta myös vanhemmissa autoissa ja oldtimer-malleissa voi äänieristyksessä olla puutteita. aixFOAM-tuotteistamme löydät sopivan äänieristysratkaisun ajoneuvosi jokaiselle alueelle. Oli kyse sitten auton sisätilojen eristyksestä tai moottoritilan äänierityksestä. Me autamme sinua mielellämme eteenpäin.

Tarvitsetko apua?
Yhteystiedot kysymyksiä varten

Soita meille tai lähetä meille sähköpostia. Ammattimaisten suunnittelijoidemme maksuttomassa neuvonnassa löydämme sinulle hyvän akustiikkaratkaisun.

+49 2403 / 83830 - 22
maanantai – perjantai
klo 8.00 – klo 17.00

sales@aixfoam.fi
päivittäin klo 00.00 – 24.00

aixFOAM Shop

Tutustu aixFOAM-verkkokauppaamme ja löydä sopiva äänieristys: Vähemmän melua ja parempi akustiikka suoraan valmistajalta saatavilla ääniabsorbenteilla.

Etsi äänieristys
Callcenter user-circle logout